Кошница

Вашата кошница е празна

Кошница

Вашата кошница е празна

Намаления до 60% на подбрани артикули и категории за дома
Поради големия обем поръчки в момента нашите срокове за доставка са по-дълги от обикновено. Сроковете за доставка за малки пакети са 7-12 работни дни, за големи пакети – 6-11 работни дни.

Полезни ли са дремките?

Полезни ли са дремките?

Дата:

Категория: Сън

Сънят е важен за доброто здравословно състояние. Докато всеки от нас поспива, организмът ни работи за нашето здраве и самочувствие. Ако не сте си доспали, чувството на раздразнителност е осезаемо. Най-вероятно сте чували и дори изпробвали, така наречените power naps – кратка дрямка, която има за цел да рестартира мозъка и да му даде нови сили. Но това не важи в еднаква сила за всички. „Имате ли нужда от кратка дрямка през деня?“ - въпрос, на който трябва да си отговорите сами. Ако сте сънливи през целия ден, уверите се, че това не е от стрес или други здравословни проблеми.

Чувствате се добре през целия ден и си набавяте необходимото количество сън през нощта, дрямката може само да подобри част от функциите на мозъка - памет, съсредоточаване и креативност.

Трябва ли ви дрямка или не?

Този вид кратък сън не е подходящ за всички. Това важи за около 60% от населението. Голяма част от хората изпадат в състояние на дълбок сън. Трябва да нагласят аларма преди кратък сън през деня, а събуждането ги оставя замаяни и раздразнени, а не свежи и изпълнени с енергия. Останалите 40% заспиват леко и се събуждат презаредени.

Ако спадате към първата категория, но все пак искате да се възползвате от ползите на дрямката, първо се ограничете до 15 минути сън. Така тялото и мозъка няма да попаднат в дълбок сън, който би ви раздразнил след събуждане.

Колко дълъг е цикълът на сън?

Разбирането на цикъла на съня от основно значение за ползотворната дрямка. Той има продължителност от около 90 минути. През този период от време мозъкът преминава през пет различни стадия. Две основни фази на сън: бързо движение на очите (rapid eye movement/REM) и бавно движение на очите (non-rapid eye movement/NREM). През първата функциите на мозъка се забавят и навлизате в лек сън. Във втората движението на очите спира и мозъкът отпочива. Фаза 2 е мястото, където искате да се спрете по време на дрямката. През третата вече навлизате в състояние на дълбок сън - мозъкът забавя функциите си още повече. Целта на дрямката е бързо да отпочинете и да се презаредите, ето защо не трябва да прескачате прага на първите две фази на заспиване, в противен случай рискувате да се събудите изтощени, раздразнителни и объркани. През 4 и 5 стадий е най-дълбокият сън, като през последния отново преминаваме през REM. Очите отново започват да се движат бързо и голяма част от процеса на сънуване се осъществява.

Тук цикълът започва отново. Това е и перфектният момент да се събудите отпочинали, но дрямка с продължителност от 90 минути може би няма да се впише в забързания график на всеки от нас.

Продължителността на идеалната дрямка е различна, 20 – 30 минути са достатъчни. Направете експеримент, определете времето за кратка почивка. Според статистиката около 15 минути са необходими, за да заспите.

Различната продължителност на дрямката помага на мозъка

  • За бързо покачване на бдителността 10 – 20 минути са напълно достатъчни.
  • За подпомагане на паметта и креативността са достатъчни 30 – 60 минути.
  • И на последно място 60 – 90 минути поддържат креативността, емоционалната памет и моторните умения.

По време на дрямка легнете под ъгъл, ще предотвратите дълбокия сън. Ако сънувате през този кратък сън, със сигурност ви липсва редовен сън.

Идеалният момент за дрямка е ранният следобед. Ако опитате това по-късно, по-трудно ще заспите вечерта и може да окаже влияние върху начина на спане през нощта. От друга страна – по-рано през деня тялото може да не е подготвено за още сън. 

Източници
https://www.menshealth.com/health/a19533090/is-napping-healthy-or-am-i-too-tired/
https://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps#1
https://sleepfoundation.org/sleep-topics/napping