Кошница

Вашата кошница е празна

Кошница

Вашата кошница е празна
Няколко полезни съвета за А- и Б-поспаланковци

Няколко полезни съвета за А- и Б-поспаланковци

Дата:

Категория: Сън, Спалня

В зависимост от режима на спане хората са два типа А и Б. Дали сте А- или Б- персона, зависи от циркадния ритъм, начина на спане и от това кога си лягате и кога ставате: 

  • A-персона: предпочита да става рано и да си ляга рано.
  • B-персона: предпочита да става късно и да си ляга късно. 

Тип А малко или много следват диурналния ритъм, където фокусът е върху начина на спане, спят през нощта и стават рано сутрин.

Начин на спане 

При тип Б -. повечето представители от този тип наваксат със съня на следващия ден, защото стоят до късно. Част от тях нямат възможност да си доспиват и имат хронична недостатъчност на сън. Причината е, че техният организъм не получава необходимото количество.

Всички имаме нужда от сън, а добрата почивка е психологическа необходимост. В противен случай не можем да „презаредим батериите“. 

Какво контролира циркадния ритъм?

Какъв тип персона сте зависи от множество фактори. Някои проучвания показват, че е генетически заложено. Този факт доказва, че на циркадния ритъм може да се повлияе биологически, но той не може да бъде променен от днес за утре. От друга страна, организмът може да претърпи промени с течение на времето, което да доведе и до изменения в поведението по време на сън.

Добър сън 

Полезни съвети за поспаланковци тип А и Б

 

Съществуват много мнения и предразсъдъци относно ранобудниците и поспаланковците. Хората тип Б може да се почувстват засегнати, тъй като ги определят като мързеливи и недисциплинирани и че си проспиват живота. От друга страна, тип А са представяни като хора, успяващи да свършат нещо през деня. Да бъдеш тип Б не е лошо, тъй като циркадният ритъм се различава от човек до човек. Ето няколко полезни съвета за вашия тип спане.          

Съвети за по-добър сън 

Съвети за тип Б:

  1. Поставете приоритети във вашите сутрини, за да свършите нещо и да се заредите с енергия.
  2. Оставете важните проблеми/задачи за вечерта, тъй като Б-персоните са активни тогава.
  3. Избягвайте кафето след вечеря, ще направи заспиването още по-трудно.
  4. Вмъкнете упражнения и физическо натоварване следобед, но не по-късно от два часа преди сън.
  5. Изключете компютъра поне един час преди лягане, за да избегнете светлината от дисплея точно преди сън.  
  6. Една малка дрямка е добра идея за Б-персоните, веднага щом се върнат вкъщи, особено ако имат нещо планирано за вечерта. Тъй като голяма част от тях няма да имат достатъчно часове сън през нощта, дрямката трябва да продължи 20-30 минути. Продължителният сън ще затрудни заспиването по-късно.    

По-добра почивка 

Съвети за тип А:   

  1. Преместете времето си за лягане, така ще удължите циркадния си ритъм. Използвайте повече светлина вечерно време и ще постигнете добър резултат. 
  2. А-персоните са считани за по-организирани от Б-персоните. Първите трябва да имат предвид, че невинаги е възможно всичко да се планира. Това може да има стресиращ и негативен ефект върху циркадния ритъм и начина на спане. Оставете нещата да се случат от само себе си.   

Не съществуват „правилни“ и „грешни“ съвети, когато става дума за сън

Да предположим, че начина ви на спане и респективно циркадният ви ритъм са повлияни от това дали сте персона А или Б, това ще окаже влияние и върху вашето ежедневие. Важно е да запомните, че не можем да определим някои начини на спане като нормални, а други като анормални. Вслушайте се в нуждите на вашето тяло и на биологичния си часовник, тъй като точно те ще определят от колко сън имате нужда, за да функционирате нормално.     

Източници:

http://paleoleap.com/early-bird-night-owl-chronotype-affects-health/

http://www.sleepdex.org/chronotypes.htm

Radosvet Social Media and Digital Coordinator JBG

Comments