Кошница

Вашата кошница е празна

Кошница

Вашата кошница е празна
КАК СЪНЯТ ВЛИЯЕ  ВЪРХУ ВАШАТА ПАМЕТ

Сънят и паметта

Дата:

Категория: Сън, Спалня

КАК СЪНЯт ВЛИЯЕ ВЪРХУ ВАШАТА ПАМЕТ 

Познавам няколко души, които все още са в онзи прекрасен период от живота - студенство. Студентските години са изпълнени с партита, забавления, нови запознанства и приключения. Но както всичко останало, този период от живота има своите минуси - в университета е сесията. По време на сесия студентите не си доспиват, будуват по цели нощи, опитвайки се да наваксат пропуснатото по време на семестъра. Основният им проблем не е стресът от изпитите или емоциите, породени от завършването, а липсата на сън. Този порочен кръг прави процеса на учене и запомняне още по-труден. Сънят е изключително важен за подобряване на паметта.

Дори да не сте ученик или студент и да нямате изпити, добрата памет е от значение. Изнервящо е, рано сутрин бързате за работа и не можете да намерите ключовете си, или пък когато се връщате от магазина и осъзнаете, че сте забравили да купите нещо важно. Или пък се чудите, когато някой приятелски ви поздрави на улицата, не можете да се сетите от къде познавате тази персона.

Добрата памет ще ви спести време, пари и усилия и ще ви избави от безброй неприятни ситуации. А добрият сън е един от най-важните фактори, които ще ви помогнат в подобряването на паметта.

Как сънят влияе върху вашата памет

ЗНАЧЕНИЕТО НА СЪНЯ

По време на сън, връзките между невроните се възстановяват, подобрява се възможността да се концентрирате и възприемате нова информация. Ако не спите достатъчно, съществува риск да вземете неправилни решения и да сте непродуктивни, тъй като вашата памет отслабва.

КАК ВЛИЯЕ СЪНЯ ВЪРХУ ПАМЕТТА

Има различни етапи по време на сън и всеки от тях има определена роля за функционирането на човешкия организъм. Етапът РЕМ е този, в който сънуваме, мозъкът организира всичката нова информация и спомените.

По време на сън пулсът и температурата на тялото спадат. По този начин организмът се презарежда. Сънят е като лекарство, което ви поддържа, както физически, така и психически.

СЪНЯТ СТИМУЛИРА КРЕАТИВНОСТТА

Сънят не само ви помага да асимилирате новата информация и да подобрите паметта си, но допринася за зараждането на нови идеи. По време на сън мозъкът „сглобява” преживяното през изминалия ден и това се отразява в зараждането на нови идеи.

Сънят стимули креативността

СУТРИНТА Е ПО-МЪДРА ОТ ВЕЧЕРТА

Със сигурност знаете народната мъдрост „Сутринта е по-мъдра от вечерта“. Преди да вземете важно решение, е добре да преспите, за да „улегнат“ мислите ви. Когато сте отпочинали, по-лесно решавате проблемите.

ЛИПСАТА НА СЪН НАМАЛЯВА СПОСОБНОСТТА ДА ЗАПОМНЯТЕ

Времето необходимо за отпочиване се различава при всеки от нас, но всички имаме нужда от сън, за да подобрим паметта си.  Ако не получавате необходимото количество сън, вашият мозък трудно ще асимилира информацията. Ще си припомняте все по-трудно какво сте научили или изпитали. Ще забравяте къде сте оставили нещата си и какво сте правили преди минути.

Липсата на сън може да има негативен ефект върху вашата възможност да учите и концентрация. Може да доведе до обърквания и в най-лошия случай - увеличаване на риска от инциденти, например ако шофирате. Сънят е от изключително значение. Всеки момент на отдих ви помага да бъдете по-концентрирани.

ВЛИЯНИЕТО НА СЪНЯ ВЪРХУ РАБОТОСПОСОБНОСТТА 

Съществуват множество фактори, потвърждаващи връзката между добрия сън и работоспособността. Добрият сън е в основата на продуктивния ден. След добра почивка ще имате достатъчно енергия да свършите всичките си задачи. От друга страна, недостигът на сън ще окаже влияние върху начина по който възприемате информацията и как протича вашия ден.

СЪВЕТИ ЗА ПО-ДОБЪР СЪН

Няколко съвета, които ще ви помогнат за по-добър сън:

·         Създайте си график преди лягане. Например: гореща баня, четене или слушане на релаксираща музика.

·         Опитайте се да си лягате в един и същи часови диапазон.

·         Използвайте леглото само за спане. Избягвайте да четете, да гледате телевизия, да работите на лаптопа в леглото, по този начин няма да свързвате това място с тези занимания и ще спите много по-спокойно.

·         Без кофеин след 14:00.

·         Не си лягайте гладни, но не и претъпкани, тъй като ще имате неспокоен сън. Хапнете нещо леко преди да си легнете.

·         Уверете се, че спалнята ви е комфортна, с подходящ матрак, възглавница и завивка. Температурата в помещението да е подходяща, да няма шум и да е достатъчно затъмнено.

·         Не спете много през деня. Ако искате да отпочинете, можете да отделите 20-30 минути за една дрямка, но не повече.

Снимки: Shutterstock, JYSK